onsdag 3. februar 2010

Jeger eller gartner

Jeg leser Seth Godin hver dag. Klok mann med vidsyn og kløkt som i dag skrev om å være gartner eller jeger i bloggen sin http://sethgodin.typepad.com/

Godt beskrevet og godt refklektert over hva som er karakteristisk for begge kategorier og hva de hver for seg har behov for og kan bidra med for fellesskapet.

Jeg har tatt endel personlighetester og jeg er forholdsvis godt kjent med hva de forteller om meg. For noen år siden i SAS ble jeg kategorisert via Myers Briggs som en ENFJ. Kort beskrevet er det en person som blant annet liker å bygge lego. Og som ikke liker så godt å blande fargene. Det betyr at når jeg blir satt på en gruppe med legohusbyggende mennesker så blir det utfordrende når alle de andre vil blande fargene og ikke sortere de pr rekke eller pr side.
For meg er det viktig at det er sortert og organisert mens det for noen andre ikke er fullt så viktig. Det blir diskusjoner av det og det kan bli meningsutvekslinger om bagateller og større ting.
Defor er det bra å være klar over hvem du er og hva du trenger for å fungere godt- og å bli god på å formidle det.

Er du en gartner eller jeger, er du en ENFJ eller er du en INFS, hvem er du egentlig?

Vet du hvem du er og er god på å formidle det kan det være lettere å få det slik du ønsker og få det bra sammen med de menneskene du omgås hver dag.

Og gode ideer, oppgaver og utfordringer kan få gro i bedre jordsmonn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar