tirsdag 16. februar 2010

Søt, sur, salt eller kanskje litt syrlig......

Jeg er en svoren tilhenger av trykte bokstaver på papir.
Lørdagsritualet er DN først, så Aftenposten og til slutt Dagsavisen. Hver for seg aviser med egne fortellerstemmer og samlet en berikelse på informasjon, forståelse og innsiktsfronten.
Mine abonnentsaviser har gjennom de siste årene utviklet seg og blitt stadig sterkere på historiefortelling, kommentarer, bilder, forklaringer, utdypinger, grafer og i sum noe som bidrar til en forhåpentlig større forståelse av verden.
Ute og hjemme.
Jeg har alltid tatt skrittet over dørstokken og gjort innkjøp av løssalgsavisene i helgen like naturlig som innkjøp av lørdagsgodteri og andre helgenødvendigheter.Men det har skjedd en endring og jeg liker det ikke.
Jeg har begynt å slurve.
Jeg kjøper ikke alltid løssalgsavisene sammen med lørdagsgodteriet lenger og gjør jeg det kjøper jeg kanskje bare en. Det er slett kke bra.
Opplagstallene kommer på tirsdag og jeg tror jeg ikke tar mye feil om vi får økning for nisjene og fall for tabloidpressen, og jeg kjenner at det gjør meg engstelig. For løssalgsavisene har en misjon, og den er viktig.Løssalgsavisene er ofte inngangsporten for det som senere blir et abonnement på en avis,- særlig for målgruppen 20-30 år.
Og det er disse som faller mest fra.
Denne målgruppen som studerer og leser faglitteratur i så stor grad at de ikke føler det store behovet for nyheter ut over det nettet gir.
Forståelig og en utfordring.
Hvis de etterhvert begynner å abonnere, gjør de det på den måten de er vant til å dekke sine behov. De setter sammen sine egne elementer og velger bort det bredeste og almenne.
Vi er en plukk og mix generasjon og er vant til å velge det vi selv liker.
Vi liker det som er kjent og også det som kan overraske. Vi ønsker kunnskap, innsikt, nyheter som er bakenfor det åpenbare og innsikt som kan gi oss følelsen av å eie en viten som ikke er alle forunt.
For vi har mixet det selv. Dermed har vi et større eierskap til det, og opplever en større lojalitet. Jeg har kjempelyst til at løssalgsavisene kan bli tydeligere på hvilken smak de er i plukk og mix hylla.
Søt eller sur, salt eller syrlig.
Vi kan finne kombinasjoner av to smaker men sjelden fler.
Jeg håper særlig Dagbladet finner sin smak og blanding. Og jeg håper de gjør det raskt.
For jeg vil så gjerne plukke de sammen med lørdagsgodtet mitt hver lørdag og ikke sluntra unna noe jeg vet jeg liker og som er sunt i tillegg.

Derfor minner jeg dere på hva min plukk og mix favoritter er:Salt, surt og også veldig gjerne syrlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar